onsdag 27 juli 2011

Oj, oj, oj, vilken kväll!

Beväpnad.

Vi hade stor dramatik här i huset igår vid ca.23.30. Fredrik släppte in vår katt Rosa (uttalas som färgen) och med sig hade hon en stor mus! Det var ingen liten näbbmus kan jag säga. Hon skulle nog visa sina kattungar hur man gör när man fångar möss :-) Hur som helst så släppte hon den lös! i vardagsrummet. Den sprang in under soffan och hon efter. Vi kan ju inte ha en mus lös så det blev till att beväpna sig (ficklampa, dammsugare och en lång pinne).

Musen sprang upp bakom elementet, då gav Rosa upp jakten. Kvar var Fredrik och jag. Jag hade dammsugaren och Fredrik pinnen. Fredrik lyckades peta ut musen i sidled och jag stod beredd på att suga upp den (hur fångar man en mus levande annars). Jag såg svansen och så var det något som fastnade i änden av röret. Kan säga att jag skrek och skrattade om vartannat. Det som fastnat var ett värmeljus! musen kom efter och sprang över vardagsrummet mot köket.

Jag kastade mig efter den men missade med dammsugaren. Nu låg Fredrik dubbelvikt av skratt. Musen smet in bakom den gamla diskmaskinen i köket. Vi körde samma taktik igen, jag med dammsugaren och Fredrik petade. Innan Fredrik hann peta så kom den fram, citat:

Jag: *skrik* den kommer (och så backade jag)
F: Ja, men du ska ju ta den då.
Jag: Jaha, okej! :-) (musen retirerade igen)

Fredrik lyckades peta fram den och den sprang mot mig. jag sög efter den med dammsugaren och den hoppade över röret flera gånger. Tillslut fick jag i den i ett hörn och sög upp den. GFörst fastnade den där framme men sen åkte den genom hela röret. Jag kastade ifrån mig slangen och skrek och skrattade och ramlade i en hög på golvet. Herregud vad mina ben skakade. Fredrik skrattade så han mådde illa.Vi bar ut hela dammsugaren och öppnade så musen kunde kravla ut.

Kram!

1 kommentar:

  1. Vilken pärs!:) Är glad över att vi inte har katt!:)
    Kram

    SvaraRadera